پوریم

آن زمان که آدم خلق شد هرگز در این فکر نبود,روزی خواهد آمد که باید زمین را ترک گوید

پوریم

آن زمان که آدم خلق شد هرگز در این فکر نبود,روزی خواهد آمد که باید زمین را ترک گوید

טהור -پاداش پاکی(یاداشت پنجاه وچهارم)


شبنمی براق و زیبا , چون بلوری آرمیده روی دست شاخه ای گل , سر نهاده در بر آغوش برگی , در سکوتی پر زفریاد از تللالوء های زرین , چون

بلوری سیم فام از شدت یکرنگی او , میتوان دید از تنش سبزی برگ نسترن را .
نسترن اما چه ساکت , بیتحرک , پای در خاک , تا مبادا می بجنبد یا بغلطد دانه شرم و حیائش .
چون عروسی در شب وصل , از عرق پوشیده روی و سینه اش را .
ناگهان بادی بپاشد , گرد بادی یا نسیمی , از خطورش رعشه ای آمد بر اندام ظریف نسترن .
نسترن لرزید و غلطید و فرو افتاد از رویش نشان بکر معصومیتش یا آبرویش .
سرخ شد سرخ و کمی غمباد , که مبادا باد در گوش فلک یا باغ بر گوید از او افسانه ای پر ننگ و پر عار .
در آن افسوس ناگه , ریشه هایش سردی آبی چو مروارید غلطان را گرفتند و شبنم باز گشت از ریشه های خاکی او تا رخ افلاکی او .
نسترن هم رنگ نور
نور هم رنگ خدا بود .


טל אלגנטי ויפה, כמו פרחים קריסטל נחים על ענף, שהוקמו בזרועות בעלה, בדממה זהב מלא של " כי
קריסטל תיל גוונים של עוצמה, הוא יכול לראות את הלחץ על העלים הירוקים של .
נסטרן אבל בשקט, רגל שבורה בקרקע, שמא חבל ודגנים או .
בגלל החתונה בלילה, מכוסה זיעה על החזה שלו.
רוח פתאום מתפרק, אבק, רוח או רוח, יצא על רעידות איבר נסטרן בסדר.
נסטרן  ונענע ונפל מן התמימות וטהור או צמיחה .
היה ורד אדום זפק, שמא הרוח בשמיים האזנה או על גן של מלא בושה וחרפה של האגדה שלו.
למרבה הצער, הוא פתאום לקח את שורשיו במים נפילה קר כמו פנינים של טל חזרה אדמה משורשי פלנטריום שלו.
נסטרן צבע האור
צבע האור היה אלוהים.

شمینی عصرت(یاداشت پنجاه وسوم)



در ادامه خگ سوکوت در هشتمین روز آن جشن شمینی عصرت برگزار می شود. دلیل برگزاری شمینی عصرت از آن جهت بوده که در دوران گذشته در ایام سوکا مرسوم بوده یهودیان برای دیگر اقوام جهان در پیشگاه خداوند قربانی و هدایای خاص تقدیم می کردند، به امر خداوند در هشتمین روز سوکا این امر برای بنی ایسرائل اختصاص یافته است. بدین منظور شب هنگام، عروا (ערבה) یا شب قدر یهودیان با شب زنده داری و انجام دادن فرایض مذهبی (قرائت هوشعناربا)، از آخرین فرصتها پیش از صدور حکم دادگاه الهی برای پاک سازی کارنامه اعمال خود بهره می جویند.

سپس بعد از تفیلای شحریت، لولاو و اتروگ را در دست گرفته و هفت مرتبه به دور تورا که بر (تِوا) قرار گرفته می گردند و به دعا و نیایش می پردازند.
در این روز هلل خوانده می شود، نیز دعای ویژه برای باران قرائت می شود. ضمنا از این روز تا اولین روز ماه نیسان در تفیلای روزانه از خداوند درخواست نزول باران می کنیم (از روز اول پسح تا هشتم خگ سوکوت دعای درخواست شبنم خوانده می شود) همچنین مراسم شاخه بید به زمین زدن اجرا می شود.
در بین جوامع اشکنازی رسم است در این روز به یادبود درگذشتگان دعای یزکور (יזכיר) قرائت می شود.
فردای روز شمینی عصرت، نهمین روز سوکا، مصادف است با جشن سیمخا تورا. یهودیان با اجتماع نمودن در کنیساها به سبب پایان گرفتن قرائت تورا و ادامه تسلسل در مطالعه و غور در تورا در سال گذشته، در این روز طی مراسمی به جشن و ستایش می پردازند. ضمن آنکه آخرین و اولین پاراشای تورا را قرائت می کنند.
در ایسرائل شمینی عصرت و سیمخا تورا را همزمان اجرا می کنند، نیز تقویم عبری به گونه ای محاسبه شده است که اول روش هشانا و سوکوت هرگز در روزهای یکشنبه، چهارشنبه و جمعه واقع نمی شود.


היום השמיני של חג המשיך שיתקיים. כי זה נערך במהלך האחרון נעשה שימוש במלחמת העולם היהודית עמים אחרים להקריב לפני ה 'את מתנות מיוחדות הוצגו ביום השמיני אלוהים  זה מוקדש בני.
אז אחרי  ו  נלקח בתוך ומסביב שבע פעמים שאתה (התאום) ממוקמים ו לעסוק בתפילה.ااביום זה נקרא, תפילה מיוחדת על הגשם נאמרת.
בקרב קהילות אשכנז נהוג ביום זה מקרי מוות תפילת (יזכיר) קוראים.יום הבא, יום , יש בקנה אחד עם חגיגת התורה .בעוד האחרון 1 שאתם קוראים.יחד עם זאת אתה מפעיל וגם לוח שנה עבריים מחושב כך השיטה הראשונה   ולא בימי ראשון, רביעי ושישי לא יהיה ממוקם.