پوریم

آن زمان که آدم خلق شد هرگز در این فکر نبود,روزی خواهد آمد که باید زمین را ترک گوید

پوریم

آن زمان که آدم خلق شد هرگز در این فکر نبود,روزی خواهد آمد که باید زمین را ترک گوید

כמה נקודות اکسیر(یاداشت پنجاه و هشتم)


تو مثل اکسیر حیات، چشمه پاک و زلال

چون باده‌ای از مِیِ ناب، شهدی مستانه وار
پر از شور و نشاط، روحی بلند، دنیایی از عشوه و ناز
شکفتن یک حیات، احساسی لطیف، متین و با وقار، همیشه بهار
تو همان آفتابی، مهتابی، زیباتر از سهیل صبحگاهی
گرمی بخش لحظه‌هایی، نه غریبی، نه آشنایی
تو نهایت یک شکوهی، عزیزی، مثل یک رویاء، دلپذیری
موجی از مهر و وفایی، هوای مملو از صفایی
تو همان واژة عشقی، نوری، جرقة امیدی
تو یک صنمی، قشنگ تر از یاسمنی


אני אוהב את סם החיים, מזרקות נקי וצלול
בגלל הרוח העצום, כמו שיכור
מלאת חיוניות, רוח למעלה, בעולם חמוד של גנדרנות
פרץ חיים, מרגיש עדין, שקט ומעורר כבוד, תמיד באביב
אתה השמש, הירח, בוקר יפה של
רגעים של חום, לא מוזר, אבל מוכר
סוף סוף אתה שופעת, יקירתי, כמו ", נעימה
גל של אהבה והבטחות, מלאת אוויר צלול
אני אוהב את האור, המילה, מקווה
לך, יסמין יותר יפה

עיד عید شاووعوت(یاداشت پنجاه و هفتم)


عید شاووعوت در تاریخ حیات بشر روزی است منحصر به فرد، روزی که خداوند برای اعطای شریعت خودش، به شکل جلال الهی در کوه سینا، در نظر قوم بنی ایسرائل آشکار شد. او کلام خود را بطور مستقیم در قالب دو لوح سنگی بصورت ده فرمان توسط موسی بن عمرام به نیاکان ما تسلیم نمود.
قوانینی که به منزله اولین قانون اساسی الهی به جهانیان ارائه شده است و آن پیام آور صلح و عدالت، عشق، آزادی، احترام متقابل و دیگر خصایص انسان متمدن می باشد.
هنگام دریافت الواح، نیاکان ما در پیشگاه خداوند به بالاترین درجه روحانیت نائل شدند و اعلام داشتند נעש ונשמת ابتدا انجام می دهیم و سپس به دنبال فهم و درک آن می رویم و او را بعنوان خالقی یکتا و بی همتا پذیرفتند.
شاووعوت به مدت 2 روز، یکی از کوتاه ترین اعیاد یهود (ولی با ابعادی گسترده) بشمار می رود و همانند پسح و سوکوت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
علمای یهود قداست شاووعوت را به گونه های مختلفی تعبیر و تفسیر نموده اند. عید هفته ها یکی از معانی است که برای واژه شاووعوت در نظر گرفته شده است در سفر شموت (فصل 34 آیه 22) بیان شده هفت هفته برای خود بشمار در ابتدای نهادن داس در محصول خود، شمردن هفت هفته را آغاز کن و عید هفته ها را به درگاه خدای خالفت نگاه دار.
به همین دلیل و به یادواره دریافت الواح توراه توسط اجدادمان از شب دوم پسح به مدت چهل و نه روز یا هفت هفته با شمردن این ایام تا رسیدن روز موعد مقرر این ایام را روز شماری می نماییم. از دیگر مناسبت های این عید، عید درو نام دارد و آن نشانه آغاز موسم درو گندم می باشد. به همین جهت در روز شاووعوت کتاب روت (یکی از کتب انبیا) را در کنیساها قرائت می کنند. دلیلش آن است که شاووعوت روز رحلت داوید پادشاه ایسرائل می باشد و مطلب آن اشارتی درباره خاندان داوید دارد.


חיי אדם הוא ייחודי על  עיד היום, יום ה 'מעניק החוק שלו, כבוד אלוהים על הר סיני, שבט בני התברר. במילותיו שלו ישירות בצורת שני לוחות הברית עם עשרת הדיברות של משה בן נכנע אבותינו.חוקים הוצגו בפני העולם כפי חוקה אלוהית השליח הראשון של שלום וצדק, אהבה, חופש, כבוד הדדי, והשני הוא חובתו של האדם המתורבת.
  ימים, אחד החגים הכי (אבל עם בקנה מידה המוני) נחשב פסח היא בעלת חשיבות מיוחדת.קדושת  של מלומדים יהודים פירשו את המינים השונים.שמור  אלוהי דלתות.עוד אירוע של עיד, עיד נקרא והוא מסמן את תחילת עונת הקציר, חיטה קוצרים.  כך במגילת רות (אחד מספרי הנביאים) קוראים בבית הכנסת. יום  כי זה עובר משם לקרוא את השמועה על שושלת דוד של דוד המלך.



ادامه مطلب ...